Podział nieruchomości
Podział nieruchomości
Wymagane dokumenty:
1. Wypełniony wniosek o wszczęcie postępowania administracyjnego o podział nieruchomości
- druk do pobrania .doc
- druk do pobrania .pdf
W przypadku więcej niż jednego właściciela (użytkownika wieczystego) danej nieruchomości, wniosek składają wszyscy współwłaściciele (użytkownicy wieczyści), podając swoje dane adresowe.
W załączeniu do wniosku:
a) aktualny odpis księgi wieczystej lub inny dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (oryginał),
b) wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi,
c) wstępny projekt podziału opracowany na kopii mapy zasadniczej lub ewidencyjnej, zawierający w szczególności:
- granice nieruchomości podlegającej podziałowi;
- oznaczenie nieruchomości podlegającej podziałowi według danych z katastru nieruchomości oraz księgi wieczystej, a w razie braku – według innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości;
- powierzchnię nieruchomości podlegającej podziałowi;
- naniesione w kolorze czerwonym granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu;
- przedstawione w kolorze czerwonym powierzchnie projektowanych do wydzielenia działek gruntu;
- przedstawioną w formie graficznej w kolorze czerwonym lub w formie opisowej propozycję sposobu zapewnienia dostępu projektowanych do wydzielenia działek gruntu do drogi publicznej.
d) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli była wydana,
e) pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na podział w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
f) w przypadku, gdy proponowany podział powoduje również podział budynku, nowa granica winna przebiegać wzdłuż pionowych ścian oddzielenia przeciwpożarowego usytuowanych na całej wysokości budynku od fundamentów do pokrycia dachu lub ścian, wyraźnie oddzielających budynek na dwie odrębne części, każde z własnym wejściem i oddzielnymi instalacjami. Odcinek granicy wewnątrz budynku winien być przedstawiony w rzutach poszczególnych kondygnacji budynku.
2. W przypadku pozytywnej opinii o zgodności wstępnego projektu z przepisami należy przedłożyć wniosek:
z załączonym:
- protokołem z przyjęcia granic nieruchomości,
- wykazem zmian gruntowych,
- wykazem synchronizacyjnym (dołączyć w przypadku, gdy oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości (ewidencji gruntów) jest inne niż w księdze wieczystej),
- projektem podziału w ilości odpowiadającej ilości egzemplarzy decyzji (ilość należy uzgodnić z osobą prowadzącą postępowanie).
Opłaty za zezwolenia, licencje:
Nie dotyczy.
Opłata skarbowa:
Bez opłat.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Miejski w Śremie
Zespół Obsługi Klienta, pokój nr 01
ul. Plac 20 Października 1 63-100 Śrem
Termin załatwienia sprawy:
Załatwienie sprawy w drodze wydania decyzji administracyjnej– nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy; termin ten może zostać przedłużony, jednakże organ obowiązany jest takim przypadku zawiadomić stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczyć nowy termin jej załatwienia (art. 35, 36 Kodeksu postępowania administracyjnego). Należy jednak podkreślić, że postępowanie podziałowe jest dwuetapowe – pierwszy etap prowadzi do wydania postanowienia opiniującego, natomiast drugi – do wydania decyzji, jednak dopiero po uzupełnieniu przez wnioskodawcę odpowiednich dokumentów.
Komórka odpowiedzialna:
Zespół Postępowań Administracyjnych, pokój nr 25
tel. 61 28 47 175
Tryb odwoławczy:
Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, za pośrednictwem Burmistrza Śremu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia. Przed upływem terminu na wniesienie odwołania, strona może, na podstawie art. 127a § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Dodatkowe informacje:
1. Podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli jest on zgodny z ustaleniami planu miejscowego. W razie braku planu podziału można dokonać, jeżeli nie jest sprzeczny z przepisami odrębnymi albo jest zgodny z warunkami określonymi w obowiązującej w dniu złożenia wniosku o podział decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Niezależnie od ustaleń planu miejscowego podział nieruchomości może nastąpić między innymi w celu :
- zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami,
- wydzielenia działki budowlanej, jeżeli budynek został wybudowany na tej działce przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze,
- wydzielenia działki budowlanej, tj. działki, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej umożliwiają prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków i urządzeń usytuowanych na tej działce.
2. Podziału nieruchomości można dokonać również, gdy podział
- polegał będzie na wydzieleniu działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3 ha a wydzielone działki posłużą na powiększenie nieruchomości sąsiedniej lub
- będzie miał na celu regulację granic między sąsiadującymi nieruchomościami.
3. Zgodność proponowanego podziału z planem miejscowym albo z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub z przepisami odrębnymi opiniuje Burmistrz Śremu. Opinia ta wyrażona jest w formie postanowienia.
4. Pozytywne postanowienie jest podstawą do opracowania mapy z projektem podziału nieruchomości. Dokument ten może być wykonany jedynie przez geodetę posiadającego odpowiednie uprawnienia zawodowe.
5. Podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji Burmistrza.