Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - druk do pobrania
2. Do wniosku należy dołączyć wymagane ustawowo dokumenty, oryginały lub kserokopie poświadczone przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 23 października 2009 r., o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (Dz.U. z 2009 r., Nr 216, poz. 1676 ze zm.):
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
- zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku jeśli punkt sprzedaży jest zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym - druk do pobrania
- decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2023 r. poz.1448 t.j.)
- pełnomocnictwo notarialne w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty skarbowej.
3. Wniosek należy złożyć kompletny przed planowanym posiedzeniem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Wniosek złożony bez wymaganych załączników, nieuzupełniony w terminie 7 dni od wezwania, zostanie pozostawiony bez rozpoznania.
4. Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się na czas oznaczony – nie krótszy niż 4 lata w przypadku sprzedaży alkoholu ze spożyciem na miejscu, natomiast w przypadku sprzedaży alkoholu ze spożyciem poza miejscem sprzedaży na nie krótszy niż 2 lata.
5. Przedsiębiorca zobowiązany jest do wniesienia na konto Urzędu Miejskiego w Śremie, wymaganej ustawowo opłaty przed uzyskaniem zezwolenia w wysokości:
- 525,00 zł /365 dni (lub 366 dni w roku przestępnym) x ilość dni do końca roku kalendarzowego za zezwolenie na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz na piwo,
- 525,00 zł /365 dni (lub 366 dni w roku przestępnym) x ilość dni do końca roku kalendarzowego za zezwolenie na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 2.100,00 zł /365 dni (lub 366 dni w roku przestępnym) x ilość dni do końca roku kalendarzowego za zezwolenie na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18%.
6. Opłaty wynikające z kontynuacji przez Przedsiębiorcę działalności w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych w tym samym punkcie sprzedaży, uzależnione są od wartości sprzedaży napojów alkoholowych osiągniętych przez przedsiębiorcę w roku poprzednim, po złożeniu stosownego oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych.
Opłata skarbowa:
Zezwolenie nie podlega opłacie skarbowej na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 poz.2111 t.j.)
W przypadku wydania decyzji odmownej opłata skarbowa wynosi: 17,00 zł za potwierdzenie ostateczności lub prawomocności decyzji - druk do pobrania
Ulgi:
Nie stosuje się.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Miejski w Śremie
Zespół Obsługi Klienta
pokój nr 01 (parter)
Plac 20 Października 1
63 – 100 Śrem
Termin załatwienia sprawy:
- do 30 dni
Komórka odpowiedzialna :
Pion Administracyjno-Organizacyjny
Zespół Obsługi Klienta
pokój nr 01
tel. 61 28 47 147
Tryb odwoławczy :
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Burmistrza Śremu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia, a zażalenie na postanowienie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w ciągu 7 dni od daty doręczenia.
Dodatkowe informacje:
1. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są oddzielnie na poszczególne rodzaje napojów alkoholowych ze spożyciem poza miejscem sprzedaży (handel detaliczny), jak również ze spożyciem w miejscu sprzedaży (sprzedaż gastronomiczna).
2. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w gminie Śrem podlegają limitom, ustalanym przez Radę Miejską w Śremie w uchwale Nr 457/XLVI/2018 Rady Miejskiej w Śremie z 28 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy Śrem (Dz. Urz. Woj. Wielk. z 2018 r. poz. 5429).
3. Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wymaga opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która odbywa swoje posiedzenia dwa razy w miesiącu według ustalonego harmonogramu.
4. Opinia wydawana jest w formie postanowienia, na które służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Burmistrza Śremu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
5. Po uprawomocnieniu postanowienia (7dni od dnia odbioru postanowienia) oraz dokonaniu opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, wydawane jest zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.
6. Przedsiębiorca który posiada zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych zobowiązany jest do złożenia w terminie do 31 stycznia każdego roku, oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych osiągniętego w roku poprzednim i wniesienia opłaty w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego.
7. Wysokość opłat:
- opłata podstawowa za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wynosi:
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz na piwo
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
- w przypadku kiedy wartość sprzedaży napojów alkoholowych uzyskanych przez przedsiębiorcę w roku poprzednim przekroczy próg podstawowy, opłatę wylicza się według ustawowego wskaźnika tj.:
- 1,4% ogólnej wartości sprzedaży piwa i napojów o zawartości do 4,5% alkoholu – jeśli wartość ich sprzedaży przekroczyła w ubiegłym roku kwotę 37 500 zł,
- 1,4% ogólnej wartości sprzedaży napojów o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) – jeśli wartość ich sprzedaży przekroczyła w ubiegłym roku kwoty 37 500 zł,
- 2,7% ogólnej wartości sprzedaży napojów o zawartości powyżej 18% alkoholu – jeśli wartość ich sprzedaży przekroczyła w ubiegłym roku kwoty 77 000 zł.
Formularz oświadczenia o wartości sprzedaży alkoholu posiada informację o sposobie wyliczenia opłaty, którą Przedsiębiorca dokonuje sam pamiętając, że w przypadku kiedy termin zezwoleń kończy się w ciągu roku, to opłatę wyliczamy do dnia ważności zezwolenia* i wpłacamy w terminie do 31 stycznia roku w którym kończy się zezwolenie.
* Sposób wyliczenia opłaty, kiedy zezwolenie kończy się w ciągu roku:
Roczną opłatę dla danego zezwolenia (danego punktu sprzedaży) dzielimy przez liczbę dni danego roku kalendarzowego i mnożymy przez liczbę dni obowiązującego zezwolenia w danym roku (= wyliczonej wysokość opłaty proporcjonalnej).
Natomiast jeśli termin ważności zezwolenia obejmuje kolejne lata, wówczas opłatę naliczamy za cały rok z podziałem płatności na trzy raty.
Oświadczenie powinno być podpisane czytelnie przez przedsiębiorcę lub osobę posiadającą stosowne pełnomocnictwo w aktach sprawy.
Do pobrania:
W przypadku niezłożenia oświadczenia w terminie do 31 stycznia, przedsiębiorca może jeszcze dopełnić tej czynności w terminie 30 kolejnych dni wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości:
- 30% rocznej, podstawowej opłaty za korzystanie z zezwoleń,
- 945 zł w przypadku posiadania zezwoleń na sprzedaż całego asortymentu napojów alkoholowych.
W przypadku niedokonania opłaty w ustawowej wysokości i w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września, przedsiębiorca może jeszcze dopełnić tej czynności w terminie 30 kolejnych dni, przy czym kwota do zapłaty zostaje powiększona o 30% opłaty należnej za korzystanie z zezwoleń w danym roku kalendarzowym.
8. Opłata za korzystanie z zezwoleń wnoszona jest przez Przedsiębiorcę na rachunek Urzędu Miejskiego w Śremie numer 57 9084 0003 2102 0013 0521 0013 w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września roku kalendarzowego lub jednorazowo w terminie do 31 stycznia tego samego roku kalendarzowego.