Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych

Wymagane dokumenty:

1. Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - druk do pobrania

2. Do wniosku należy dołączyć wymagane ustawowo dokumenty, oryginały lub kserokopie poświadczone przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym, zgodnie z art. 1 ust. 2  ustawy z dnia 23 października 2009 r., o  zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (Dz.U.  z 2009 r., Nr 216, poz. 1676 ze zm.):

  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
  • zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku jeśli punkt sprzedaży jest zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym - druk do pobrania
  • decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o  której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2023 r. poz.1448 t.j.)
  • pełnomocnictwo notarialne  w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z   potwierdzeniem wniesienia opłaty skarbowej.

3. Wniosek należy złożyć kompletny przed planowanym posiedzeniem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Wniosek złożony bez wymaganych załączników, nieuzupełniony w terminie 7 dni od wezwania, zostanie pozostawiony bez rozpoznania.

4. Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się na czas oznaczony –  nie krótszy niż 4 lata w przypadku sprzedaży alkoholu ze spożyciem na miejscu, natomiast w  przypadku sprzedaży alkoholu ze spożyciem poza miejscem sprzedaży na nie krótszy niż 2 lata. 

5. Przedsiębiorca zobowiązany jest do wniesienia na konto Urzędu Miejskiego w Śremie, wymaganej ustawowo opłaty przed uzyskaniem  zezwolenia w wysokości:

  • 525,00 zł /365 dni (lub 366 dni w roku przestępnym) x  ilość dni do końca roku kalendarzowego za zezwolenie na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz na piwo,
  • 525,00 zł  /365 dni (lub 366 dni w roku przestępnym) x ilość dni do końca roku kalendarzowego za zezwolenie na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
  • 2.100,00 zł /365 dni (lub 366 dni w roku przestępnym) x ilość dni do końca roku kalendarzowego za zezwolenie na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18%. 

6. Opłaty wynikające z kontynuacji przez Przedsiębiorcę działalności w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych w tym samym punkcie sprzedaży, uzależnione są od wartości sprzedaży napojów alkoholowych osiągniętych przez przedsiębiorcę w roku poprzednim, po złożeniu stosownego oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych.

Opłata skarbowa:

Zezwolenie nie podlega opłacie skarbowej na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 poz.2111 t.j.)

W przypadku wydania decyzji odmownej opłata skarbowa wynosi: 17,00 zł za potwierdzenie ostateczności lub prawomocności decyzji - druk do pobrania

Ulgi:

Nie stosuje się.

Miejsce złożenia dokumentów:

Urząd Miejski w Śremie

Zespół Obsługi Klienta 

pokój nr 01 (parter)

Plac 20 Października 1

63 – 100 Śrem

 

 Termin załatwienia sprawy:

- do 30 dni

 

Komórka odpowiedzialna :

Pion Administracyjno-Organizacyjny

Zespół Obsługi Klienta 

pokój nr 01 

tel. 61 28 47 147

 

Tryb odwoławczy :

Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Burmistrza Śremu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia, a zażalenie na postanowienie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w ciągu 7 dni od daty doręczenia.

Dodatkowe informacje:

 1. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są oddzielnie na poszczególne rodzaje napojów alkoholowych  ze spożyciem poza miejscem sprzedaży (handel detaliczny), jak również ze spożyciem w miejscu sprzedaży (sprzedaż gastronomiczna).

2. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w gminie Śrem podlegają limitom, ustalanym przez Radę Miejską w  Śremie w uchwale Nr 457/XLVI/2018 Rady Miejskiej w Śremie z  28 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy Śrem (Dz. Urz. Woj. Wielk. z 2018 r. poz. 5429). 

3. Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wymaga opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która odbywa swoje posiedzenia dwa razy w miesiącu według ustalonego harmonogramu. 

4. Opinia wydawana jest w formie postanowienia, na które służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Burmistrza Śremu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

5. Po uprawomocnieniu postanowienia (7dni od dnia odbioru postanowienia) oraz dokonaniu opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, wydawane jest zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.

6. Przedsiębiorca który posiada zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych zobowiązany jest do złożenia w terminie do 31 stycznia każdego roku, oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych osiągniętego w roku poprzednim i wniesienia opłaty w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego. 

 

7. Wysokość opłat:

- opłata podstawowa za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wynosi:

  • 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz na piwo
  • 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
  • 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.

 

- w przypadku kiedy wartość sprzedaży napojów alkoholowych uzyskanych przez przedsiębiorcę w roku poprzednim przekroczy próg podstawowy, opłatę wylicza się według ustawowego wskaźnika tj.:

  • 1,4% ogólnej wartości sprzedaży piwa i napojów o zawartości do 4,5% alkoholu – jeśli wartość ich sprzedaży przekroczyła w ubiegłym roku kwotę 37 500 zł,
  • 1,4% ogólnej wartości sprzedaży napojów o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) – jeśli wartość ich sprzedaży przekroczyła w ubiegłym roku kwoty 37 500 zł,
  • 2,7% ogólnej wartości sprzedaży napojów o zawartości powyżej 18% alkoholu – jeśli wartość ich sprzedaży przekroczyła w ubiegłym roku kwoty 77 000 zł.

Formularz oświadczenia o wartości sprzedaży alkoholu posiada informację o sposobie wyliczenia opłaty, którą Przedsiębiorca dokonuje sam pamiętając, że w przypadku kiedy termin zezwoleń kończy się w ciągu roku, to opłatę wyliczamy do dnia ważności zezwolenia*  i wpłacamy w  terminie do 31 stycznia roku w którym kończy się zezwolenie.

 

* Sposób wyliczenia opłaty, kiedy zezwolenie kończy się w ciągu roku:

Roczną opłatę dla danego zezwolenia (danego punktu sprzedaży) dzielimy przez liczbę dni danego roku kalendarzowego i mnożymy przez liczbę dni obowiązującego zezwolenia w danym roku  (= wyliczonej wysokość opłaty proporcjonalnej). 

Natomiast jeśli termin ważności zezwolenia obejmuje kolejne lata, wówczas opłatę naliczamy za cały rok z  podziałem płatności na trzy raty.

Oświadczenie powinno być podpisane czytelnie przez przedsiębiorcę lub osobę posiadającą stosowne pełnomocnictwo w aktach sprawy.

 

Do pobrania:

- formularz oświadczenia

- formularz wyliczenia

 

W przypadku niezłożenia oświadczenia w terminie do 31 stycznia, przedsiębiorca może jeszcze dopełnić tej czynności w terminie 30 kolejnych dni wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości:

  • 30% rocznej, podstawowej opłaty za korzystanie z zezwoleń,
  • 945 zł w przypadku posiadania zezwoleń na sprzedaż całego asortymentu napojów alkoholowych.

W przypadku niedokonania opłaty w ustawowej wysokości i w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września, przedsiębiorca może jeszcze dopełnić tej czynności w terminie 30 kolejnych dni, przy czym kwota do zapłaty zostaje powiększona o 30% opłaty należnej za korzystanie z zezwoleń w danym roku kalendarzowym.

8. Opłata za korzystanie z zezwoleń  wnoszona jest przez Przedsiębiorcę na rachunek Urzędu Miejskiego w Śremie numer 57 9084 0003 2102 0013 0521 0013  w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września roku kalendarzowego lub jednorazowo w terminie do 31 stycznia tego samego roku kalendarzowego.

9. Obowiązuje Zarządzenie Burmistrza Śremu Nr 65/2021 z 8 czerwca 2021 r., w sprawie określenia trybu postępowania w Urzędzie Miejskim w Śremie przy wydawaniu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, oględzinach lokalizacji punktów sprzedaży, kontroli oświadczeń o wartości sprzedaży oraz kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wytworzył:
Marzena Tonińska
(2021-06-10)
Udostępnił:
Chrystian Jasiczak
(2005-11-03 10:56:37)
Ostatnio zmodyfikował:
Wartecki Adrian
(2024-02-21 12:04:18)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki