Transkrypcja aktu stanu cywilnego
Transkrypcja aktu stanu cywilnego
(wpisanie aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą)
Od 1 marca 2015 r. rejestracji aktów transkrybowanych dokonuje się w drodze czynności materialno-technicznej w formie elektronicznej w Systemie Rejestrów Państwowych – SRP (nie prowadzi się ksiąg stanu cywilnego w formie papierowej).
Wniosek wraz z niezbędnymi dokumentami można złożyć:
- osobiście w siedzibie USC lub
- korespondencyjnie, przesyłając na adres USC.
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o dokonanie czynności ( wraz z wnioskiem o dokonanie czynności transkrypcji, osoba, której akt dotyczy, może złożyć wniosek o dostosowanie pisowni danych zawartych w transkrybowanym akcie do reguł pisowni polskiej)
- wniosek o transkrypcję aktu urodzenia - druk do pobrania
- wniosek o transkrypcję aktu małżeństwa - druk do pobrania
- wniosek o transkrypcję aktu zgonu - druk do pobrania.
2. Oryginalny odpis aktu stanu cywilnego wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego z oryginału. Odpis aktu stanu cywilnego nie może być zalaminowany.
3. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
Jeżeli transkrypcji dokonuje się na wniosek jednego z małżonków, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia o transkrypcji drugiego małżonka oraz informuje go o prawie do złożenia oświadczenia w sprawie nazwiska.
Jeżeli transkrypcji dokonano na wniosek osoby, której transkrybowany dokument nie dotyczy, kierownik urzędu stanu cywilnego informuje o transkrypcji osoby, których dokument dotyczy. Jeżeli transkrybowany dokument dotyczy małżonków, informuje ich również o prawie do złożenia oświadczeń w sprawie nazwiska lub oświadczeń w sprawie nazwiska dzieci.
Klauzula informacyjna:
Jeżeli wpisany akt stanu cywilnego nie zawiera wszystkich danych wymaganych przez prawo polskie, istnieje możliwość uzupełnienia aktu na wniosek. Wniosek o uzupełnienie druk do pobrania.
Akt stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub z innymi aktami stanu cywilnego, o ile stwierdzają one zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych, albo z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego, podlega sprostowaniu przez kierownika urzędu stanu cywilnego, który go sporządził.
Sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje się na wniosek. Wniosek o sprostowanie druk do pobrania
Opłaty:
- 50 zł za wydanie odpisu zupełnego sporządzanego po dokonaniu czynności,
- 39 zł za uzupełnienie aktu,
- 39 zł za sprostowanie aktu,
- 17,00 zł za potwierdzenie ostateczności lub prawomocności decyzji - druk do pobrania.
Opłata na konto Urzędu Miejskiego w Śremie 57 9084 0003 2102 0013 0521 0013 prowadzone przez Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka
NRB - numer konta wyłącznie w obrocie krajowym (złotówkowym i walutowym)
57 9084 0003 2102 0013 0521 0013 na dokumentach papierowych
57 9084 0003 2102 0013 0521 0013 postać elektroniczna
IBAN - numer konta wyłącznie w obrocie transgranicznym
PL57 9084 0003 2102 0013 0521 0013
SWIFT (dotyczy ostatnich liter rachunku)
PL57908400032102001305210013GBWCPLPP postać elektroniczna
lub kartą płatniczą w siedzibie USC w Śremie.
Ulgi:
Nie stosuje się.
Miejsce złożenia dokumentów:
Pion Spraw Obywatelskich - Urząd Stanu Cywilnego,
ul. Adama Mickiewicza 10,
63 – 100 Śrem,
I piętro, pokój nr 11.
Komórka odpowiedzialna:
Pion Spraw Obywatelskich - Urząd Stanu Cywilnego,
I piętro, pokój nr 11
tel. 61 28 47 132
Tryb odwoławczy:
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego odmawia dokonania transkrypcji w przypadku, kiedy:
- dokument nie jest aktem stanu cywilnego
- nie ma mocy dokumentu urzędowego
- nie został wydany przez właściwy organ
- budzi wątpliwości co do autentyczności
- potwierdza zdarzenie inne niż urodzenie, małżeństwo, zgon
- powstał w wyniku transkrypcji w państwie innym niż zdarzenie
- transkrypcja byłaby sprzeczna z podstawowymi zasadami porządku prawnego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Odmowa dokonania transkrypcji następuje w formie decyzji administracyjnej, od której służy odwołanie do Wojewody Wielkopolskiego za pośrednictwem kierownika urzędu stanu cywilnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
Dodatkowe informacje:
Nazwę miejscowości zawartej w dokumencie, który podlega transkrypcji, położonej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zamieszcza się w transkrybowanym akcie w pisowni ustalonej przez Komisję Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Podmioty uprawnione do złożenia wniosku o transkrypcję:
- osoba, której akt dotyczy
- osoba, która wykaże interes prawny
- osoba, która wykaże interes faktyczny z transkrypcji dokumentu potwierdzającego zgon.
Transkrypcja jest czynnością obligatoryjną, kiedy obywatel polski, którego dotyczy zagraniczny dokument, posiada polski akt stanu cywilnego stwierdzający wcześniejsze zdarzenie i żąda:
- dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego (akt stanu cywilnego, wzmianka)
- wydania polskiego dokumentu tożsamości (dowód osobisty, paszport)
- nadania numeru PESEL
- zagraniczny dokument nie podlega zwrotowi, chyba, że wnioskodawca nie ma możliwości ponownego uzyskania dokumentu.